logo logo
Fosfor opener ipad mobile
Uitgeverij Fosfor

Een digitaal platform voor echte verhalen

Met bekende namen als Geert Mak, Adriaan van Dis en Frank Westerman aan boord als auteurs heeft digitale uitgeverij Fosfor de kwaliteit van het aanbod wel in orde. Maar lezers haken af op een onduidelijk aankoopproces en onvriendelijke leeservaring.

Wij kregen de opdracht om een nieuw platform uit te denken, ontwerpen en ontwikkelen waarmee lezers van Fosfor voor een jaarlijks vast bedrag het volledige aanbod op elk apparaat kan lezen.

Service Design

Omslag naar abonnementsdienst

Met een nieuw bedrijfsmodel lag ook het hele concept van Fosfor op de schop. Met dit als vertrekpunt hebben we het volledige product van Fosfor doorgelicht en omgevormd naar een digitale dienst. Van eerste introductie via Twitter tot aan het uitlezen van een longread, alle contactmomenten van de gebruiker met Fosfor zijn in kaart gebracht.

Fosfor was afhankelijk van externe partijen en had daardoor geen idee wie haar gebruikers waren: Er zaten altijd partijen tussen de content en de lezers in. Daardoor kon Fosfor geen support of communicatie doen met haar klanten. Om een online dienst goed in de markt te zetten werd besloten om de basis van het product in eigen beheer te brengen.

Fosfor branding kleuren
Fosfor digitale styleguide elements

Branding

Doorvertaling van de huisstijl naar online

Er lag een mooie, onderscheidende huisstijl van Fosfor. Wij hebben de sterke elementen van deze stijl gepakt en doorontwikkeld om ook online volledig tot zijn recht te komen.

Fosfor branding app Icon

Leeservaring

Ruim baan voor verrijkte verhalen

Het eerste dat we hebben ontworpen toen we begonnen met het project was een longread. Lezen is namelijk de voornaamste activiteit op Fosfor, dus we wilden de leesbaarheid tot kern van het product maken.

Toen we de typografie goed hadden zijn we verrijkingen gaan identificeren en ontwerpen die auteurs in staat stellen om hun verhaal te versterken en beter over te brengen op de lezer. Of om context te bieden bij het verhaal.

Fosfor selectie fonts

Beheer & API

De technische basis voor geweldige content

Om alle verhalen goed om het scherm te krijgen hebben we een volledig beheerplatform ontwikkeld. Daarmee kunnen met vaste bouwblokken elk verhaal een eigen opbouw krijgen. Via de API kunnen vervolgens betalingen, leesacties en gebruikersacties gesynced worden tussen verschillende applicaties

Fosfor website op desktop
Fosfor website ebook
Fosfor leeservaring op mobile

Team

Marijn Scholtus
Rommert Zijlstra
Roald Dijkstra

In samenwerking met:
Bart Driessen (Zinnebeeld)

In opdracht van:
Jeroen van Bergeijk, Lars Anderson, Coen Borgman (Uitgeverij Fosfor)